Friday, December 19, 2014

Andainya Aku Pergi Dulu

Andainya aku pergi dulu sebelum mu, maafkan lah aku kerana tiada kesempatan untuk bertemu muka mengucapkan terima kasih atas jasa dan kebaikan mu.

Andainya aku pergi dulu sebelum mu, maafkan lah aku kerana selama megenalimu aku tiada daya untuk berterus terang dengan mu.

Andainya aku pergi dulu sebelum mu, maafkan lah aku kerana terlalu banyak angan-angan yang kita cipta tiada berhasil.

Andainya aku pergi dulu sebelum mu, mengertilah aku sentiasa mengingatimu ketika hayatku..


Monday, December 15, 2014

Tahu dan tak tahu

Kadang-kadang kita rasa kita tahu tapi sebenarnya kita tak tahu pun. 

Kadang-kadang kita rasa orang itu tahu apa yang kita tahu tapi hakikatnya kita tak tahu pun apa yang orang itu tahu.

Kadang-kadang kita rasa orang itu tahu apa yang kita tak tahu tapi sebenarnya orang itu tak tahu pun.

Elakkan diri dari berprasangka terhadap orang lain.

Pendek kata jangan fikirkan benda yang negatif tentang orang lain.

Hiduplah dengan aura positif setiap hari.

Sekian.

Friday, November 28, 2014

Hidup bertuhankan pangkat dan harta dan cara elakkan tekanan akibat kenaikan harga barang dan GST

Ramai yang hidup bertuhankan pangkat dan harta. Tiada yang lain dikejar melainkan pangkat dan harta. Jika tiada salah satunya, seolah tiada guna lagi untuk hidup. Bagi aku, cukuplah harta untuk kegunaan dihari tua dan dimasa kecemasan. Tidak perlu menunjuk-nunjuk apa yang ada. Kita pun tidak lah nak tanya berapa jumlah harta kau ada pada orang lain kan. Simpan sendiri, duduk diam-diam.

Titik.

Sekarang ni semua harga barang dah naik sedikit demi sedikit. Memang terasa lah kalau beli barang dapur tu. Aku yang tak ada anak ni pun lenguh rasa nak beli barang keperluan harian, inikan pula orang yang anak ramai. Kita sebagai golongan bawahan ni apa nak buat?

Aku kongsikan cara nak elakkan tekanan akibat kenaikan harga barang dan GST.

1. Tanam sayur sendiri depan atau belakang rumah. Kalau saiz tanah tu kecik, tanam sayur yang basic je lah contohnya cili, sawi, kacang panjang.

2. Masak hanya sejenis lauk saja. Lepas tu sayur tadi makan rebus je sebab nak jimat penggunaan bahan memasak yang lain.

3. Elakkan selalu makan diluar atau di restoran mahal.

4. Jangan makan di restoran yang mengenakan GST.

5. Pergi kerja naik motorsikal atau basikal (kalau jarak dekat).

6. dan lain-lain cara yang dirasakan sesuai bergantung kepada diri dan cara hidup masing-masing.


Titik.

Kalau dah tak ada cara lain, istighfar banyak-banyak. Minta kepada Allah moga apa yang kita rasa susah tu akan jadi senang.

Kalau rasa terainiaya, jangan risau, setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah.

Kalau ada peluang kerja di luar negara, apa salahnya mencuba kan. Sebab tu Malaysia susah nak panggil balik bekas pelajar tajaan luar negara supaya kerja di Malaysia. Depa tu cerdik, confirm depa tak nak balik.


Pemimpin yang dulu dan sekarang amat berbeza. Pemimpin dulu dikenali kerana usaha membawa nama Malaysia ke peringkat antarabangsa, pemimpin sekarang dikenali kerana usaha membina jenama Malaysia dalam Malaysia.

Sekian.